داده کاوی به واسطه اثربخشی و کاربردهایی که دارد توجهات بسیاری را به سوی خود جلب کرده است و از طرفی فضای رقابتی نیز خود را همگام با پیشرفت های تکنولوژی کرده است. از این رو درک درست داده کاوی و کاربردهای آن در بازاریابی و به کار بستن آن برای صاحبان کسب و کارها حائز اهمیت می باشد.
در این مقاله سعی بر ارائه تاثیرات داده کاوی (#Data Mining) بر برنامهریزی مرچندایز بعنوان یکی از استراتژی های بازاریابی می پردازیم ، لذا در ابتدا توضیح مختصری در خصوص مرچندایزینگ ارائه می گردد.
مرچندایزینگ چیست؟
مرچندآیزینگ یا بازارپردازی ایده ای است که از خلاقیت تغذیه می کند و تمام عوامل به شیوه ای هم افزا و یکپارچه هستند. مرچندایزینگ شامل طیفی از فعالیتهای بازاریابی میشود که در محل فروش انجام میشود و هدف آن فروش هرچه بیشتر یک محصول است. مرچندایزینگ (Merchandising) با برنامهریزی چیدمان اجناس یک فروشگاه و خردهفروشی کالا را برای فروش به مشتریان احتمالی آماده خواهد نمود. مرچندآیزینگ طراحی چیدمان فروشگاه، بازاریابی کالای مناسب، در زمان مناسب، مکان مناسب، تعداد مناسب و برچسب قیمت مناسب هست.
مرچندایزینگ دو هدف مهم را دنبال میکند:
۱. ایجاد تصویری مناسب از فروشگاه در ذهن مشتریان
۲. افزایش بهرهوری فضای فروش.
باور اساسی در مرچندایزینگ این است که خریداران معمولاً به طبقه خاصی از محصولات نیاز دارند و این وظیفه فروشنده است که اجناس فروشگاهی را به شکلی نمایش دهد تا به بهترین شکل ممکن توجه مشتریان را به خود جلب کرده و مشتریان را متقاعد کند که محصول عرضهشده در فروشگاه دقیقاً موردنیاز آنهاست. مراحل سهگانه مرچندآیزینگ بهصورت زیر هست:
تنوع کالا و برند در گروههای کالا: در این مرحله فروشگاه نوع فعالیت و شخصیت خود را برای مشتریان مشخص میکند. تعیین تنوع گروههای کالا و برند در هر گروه میبایست ابتدا مشتریان را مجاب به ورود فروشگاه نماید و سپس کلیتی از نیاز اساسی مردم را برآورده نماید و درنهایت سایر نیازهای مشتریان یادآوری نماید.
تدوین طرح چیدمان کالا: سازماندهی منطقی چیدمان کالا موجب میشود تا مشتریان ارزش بیشتری را از محل فروش به دست آورند و بهراحتی بتوانند در آنجا کالاهای موردنیازشان را تهیه کنند. توزیع مناسب با نیازها و خواستههای خریداران و ایجاد یک زنجیره توالی عقلایی از اجناس برای آنها هست.
نمایش جذاب و جالبتوجه اجناس: در این مرحله از فرآیند مرچندآیزینگ نمایش جذاب اجناس در قفسههای فروشگاه هست. تعیین معیارها و تاکتیکهای به نمایش گذاشتن اجناس و ایجاد ساختاری برای جلوهپردازی اجناس است که موجب افزایش فروش و سرعت گردش کالا و مدیریت سیستماتیک فضای تخصیص دادهشده گردد.
در کسبوکار آنلاین برنامهریزی مرچندایز میتواند به تعیین گزینههای موجودی و انبارداری کمک کند. رویکرد درست، شما را به پاسخهایی میرساند تا بتوانید در مورد موارد زیر تصمیمگیری کنید . اینجاست که داده کاوی به کمک شما می آید تا فاکتورهای تاثیر گذار بتواند موارد عنوان شده را بسوی بهینه سازی ، صرفه جویی و نتیجه بهتر سوق دهد.
استهلاک انبار: بازارپردازی میتواند بهراحتیِ بهروزرسانی یک مقالهی پیدیاف باشد تا لوازم جانبی جدید یا قدیمی را وارد کنید.
انتخاب محصول: دادهکاوی (Data Mining) به شما کمک میکند تا تعیین کنید مشتریان طالب کدام محصولات هستند و حتی به تفکیک شعبات محلی و یا شهر ها ، چرا که شاید یک محصول خاص در یک شهر کمتر از شهر دیگر مورد توجه است . البته لازمهی این تحلیل این است که روی مرچندایز رقبای خود هم مطالعه داشته باشید.
تراز کردن موجودی انبار: دادهکاوی کمک میکند میزان مناسب موجودی انبار را نیز تعیین کنید. نه خیلی زیاد نه خیلی کم و در طول سال یا فصلهای خرید مشتریان با توجه به پیک خرید دسته محصولات.
قیمتگذاری: دادهکاوی حتی میتواند کمک کند مناسبترین قیمت برای محصولتان را هم پیدا کنید. چون از حساسیتهای مشتری پردهبرداری میکنید.
نکته: نادیده گرفتن این استراتژی پایگاه داده، میتواند سبب عملکرد ضعیف در زمینهی تولید، خدماتدهی به مشتریان و تجربه مشتری شود. اگر شما قادر به اجرای فروشافزایی صحیح دربارهی محصولاتتان نباشید، انتظارات مشتریان دربارهی فروشگاهتان را برآورده نکنید یا قیمتتان با توقع بازار همخوان نباشد، مشتریان شما را ترک میکنند و به رقبا روی خواهند آورد.
تحول برنامهریزی مرچندایزینگ با استفاده از داده کاوی (Data Mining) با رویکرد برآورده نمودن انتظارات
برنامههای وفاداری مشتری؛ یک استراتژی بسیار ضروری برای حفظ مشتری
مشتریان ,کالا ,اجناس ,یک ,مرچندایزینگ ,فروشگاه ,داده کاوی ,است که ,را به ,مشتریان را ,کالا و
درباره این سایت